Škoda že v Číně

18. 06. 2010 - EB

Škoda Auto se jistě chvályhodně snaží udržet si image "české" firmy, ačkoli je 100% vlastněná cizím subjektem, v její správní radě není jediný Čech a stále více jejích vozů se vyrábí v zahraničí. Škoda přímo zaměstnává 26 000 pracovníků; další desítky tisíc pak nepřímo jako důsledek multiplikačního efektu, jímž působí na průmyslovou výrobu. K tomu platí miliardy korun na mzdách a státu odvádí značné sumy na DPH a dani z příjmu. Každý loni vyrobený vůz Škoda vygeneroval 11 337 Kč provozního zisku a z jeho výroby profitovaly milióny obyvatel ČR. Říká se, že budoucnost Škody leží v Číně; jenže z každého vozu vyrobeného v rámci licence závodem VW v Šanghaji Škoda dostává jenom 5099 Kč (převážně jako licenční poplatky). Výnos z jednoho vozu je tak pouhou polovinou toho, který generuje stejný vůz vyrobený v Česku - a multiplikační efekt veškerý žádný. Značka Škoda sice v Číně prosperuje, ale český dělník, subdodavatel a daňovy poplatník z této prosperity mnoho nezískají. Pokud je toto trend budoucnosti, není budoucnost příliš růžová.


Přečtěte si také v angličtině

Erik Best

Erik Best


Ve zpravodaji Final Word se spolu se svými spolupracovníky zabývám politickými a ekonomickými tématy, která hýbou Českou republikou. Vychází čtyřikrát týdně a denně ho čte více než 10 000 lidí. Potěší mě, když ho budete odebírat přes email, Facebook anebo Twitter.

Kontakt

Tel. 420 224 221 580
e-mail: info@fleet.cz

 
RSS RSS Facebook Facebook
 

Vydavatel

E.S. Best s.r.o.
Ovenecká 78/33
170 00 Praha 7
Česká republika

Přihlášení odběru

Zrušení odběru


FS Final Word
zavřít