Friday Edition: Proč je Facebook odsouzen k úpadku

13. 12. 2013 - EB

Facebook byl tento týden zařazen do indexu S&P 500 a jeho akcie se stále prodávají za více než 50 $ za kus, ale na jeho dlouhodobou budoucnost bych nesázel. Nemluvím přímo o konkurenci, které čelí ze strany SnapChatu, WhatsAppu, WeChatu a dalších komunikačních platforem, přestože i ta může sehrát roli.

Jde mi o jednu zvláštnost obchodního modelu firmy, jehož si zatím všimlo jen málo lidí. Facebook samozřejmě musí vydělávat. Za daným účelem ale poskytuje jen neúplné a vyhýbavé informace o tom, jak provozuje svoji nejcennější službu. Když se nad tím zamyslíte, Facebook působí jako centralizovaný správce maling listů. Sbírá jména a adresy ve formě „přátel“ a „lajků“ svých uživatelů a rozesílá jejich zprávy (nebo „příspěvky“) dotyčným seznamům přátel a fanoušků.

Samotným uživatelům Facebook umožňuje jen omezený přístup k mailingovým seznamům. Uživatelé vidí, kdo jsou jejich přátelé nebo fanoušci a mohou je individuálně kontaktovat, ale nemají vše plně pod kontrolou. Takto Facebook získává velkou část svého výdělku. Účtuje firmám za přístup k jejich fanouškům prostřednictvím „podpory příspěvku“. Potud je to ještě dobré.

Většina lidí si myslí, že jejich přátelé nebo fanoušci dostanou každý jejich příspěvek, ale podle Facebooku samotného mají příspěvky ve skutečnosti dosah v průměru jen 16 % přátel uživatele nebo fanoušků nějaké společnosti. Aby se její dosah rozšířil, musí firma platit. A platit. A platit. Musí zaplatit pokaždé, když chce, aby se její příspěvky dostaly ke všem fanouškům, které již před tím pracně získala. Jakmile si to firmy uvědomí, vynakládané prostředky drasticky omezí (jako jsem to už udělal já).

Velké společnosti mají samozřejmě výhodu, protože si s Facebookem mohou dojednat lepší podmínky než malé firmy. Vstříc takovéto budoucnosti míříme. Facebook se stejně jako televize stane doménou velkých nadnárodních inzerentů. Ale kolik lidí si na Facebooku bude chtít zopakovat prožitek z televize?

 

Článek původně vyšel v anglickém znění v dnešním vydání placeného zpravodaje Friday Edition.

Erik Best

Erik Best


Ve zpravodaji Final Word se spolu se svými spolupracovníky zabývám politickými a ekonomickými tématy, která hýbou Českou republikou. Vychází čtyřikrát týdně a denně ho čte více než 10 000 lidí. Potěší mě, když ho budete odebírat přes email, Facebook anebo Twitter.

Kontakt

Tel. 420 224 221 580
e-mail: info@fleet.cz

 
RSS RSS Facebook Facebook
 

Vydavatel

E.S. Best s.r.o.
Ovenecká 78/33
170 00 Praha 7
Česká republika

Přihlášení odběru

Zrušení odběru


FS Final Word
zavřít