FSFinalWord.cz

Leden 01, 2022

Friday Edition: Pražský původ Der Spiegel

Německý týdeník Der Spiegel slaví tento týden 75. výročí svého vzniku. Patřil k největším zahraničním kritikům expremiéra Andreje Babiše. Ten časopisu v roce 2016 pohrozil žalobou za článek o tom, zda neměl vliv na přidělování evropských dotací.

 

Jeden ze spoluzakladatelů časopisu Der Spiegel, Hanus Bohrer, pocházel z Prahy. Christopher Knowles o něm v únoru 2014 psal ve své disertační práci pro King's College London s názvem Winning the peace: the British in occupied Germany, 1945-1948 (Vítězství míru: Britové v okupovaném Německu, 1945-1948.)

 

Zde je úryvek z této práce:

 

 

V dubnu 1946, když působil v Osnabrücku [a měl na starosti média pro okupující britskou armádu], John Chaloner sestavili spolu se dvěma německými tajemníky zkušební vydání z překladů článků a fotografií z různých novin a časopisů získaných z Anglie. Někdy v průběhu následujících tří nebo čtyř měsíců odnesl Chaloner toto zkušební vydání na oddělení pro styk s veřejností a řízení informačních služeb vojenského velitelství (Military Government Public Relations and Information Services Control - PR/ISC) a získal povolení k další práci. Přesvědčil jednoho ze svých štábních seržantů Harryho Bohrera, německy mluvícího židovského exulanta z Prahy, který neměl žádné předchozí novinářské zkušenosti, aby přijal místo šéfredaktora. Dalšího štábního seržanta, Henryho Ormonda, rovněž židovského exulanta, jmenoval obchodním ředitelem a v říjnu se začalo doopravdy pracovat. Chaloner a Bohrer najali tým německých novinářů, včetně budoucího redaktora a vydavatele Rudolfa Augsteina, kterého Chaloner několik měsíců před tím zaměstnal v deníku Hannoverschen Nachrichtenblatt...

 

První číslo časopisu s tehdejším názvem Diese Woche (Tento týden) vyšlo 16. listopadu 1946, zřejmě bez formálního povolení k tisku a prodeji... Časopis obsahoval řadu článků, které kritizovaly britské úřady a jejich bývalé sovětské spojence...

 

Chaloner zůstal ve funkci minimálně do konce prosince 1946, i když se zřejmě na časopisu již dále nepodílel. Vyšla další čtyři čísla Diese Woche, a to 30. listopadu, 7. a 14. prosince a vánoční dvojčíslo 21. prosince. Štábní seržanti Harry Bohrer a Henry Ormond zůstali na svých postech a kritické články na adresu Britů a dalších spojenců vycházely i nadále.

 

V určitém okamžiku, pravděpodobně koncem prosince, bylo rozhodnuto o převodu vlastnictví a o vydání předběžné licence na Augsteina. To si vyžádalo změnu názvu a první číslo časopisu Der Spiegel vyšlo 4. ledna 1947. Plná licence byla Augsteinovi a jeho dvěma kolegům vydána až o šest měsíců později, v červenci 1947 poté, co se britské úřady neúspěšně pokusily najít alespoň jednoho dalšího Němce, na něhož by se licence vydala.

 

Bohrer a Ormond ukončili svoji spolupráci s časopisem o něco později, po udělení plné licence v červenci 1947. S Augsteinem coby držitelem licence a šéfredaktorem pokračoval Der Spiegel v kritice Britů a dalších spojenců. Navzdory určitým finančním potížím a pokusům britských úřadů o dočasný zákaz vydávání v srpnu 1948 a srpnu 1950 se v padesátých letech stal velmi úspěšnou, zavedenou a vlivnou součástí německých médií.

Vytištěno z: https://www.fsfinalword.cz/?page=archive&day=2022-01-07

© 2022 E.S. Best s.r.o.